دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه تأثیر شرایط محیطی بر مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه

قسمتی از متن پایان نامه :

– کارآفرینی

2-2-3-1- سیر تکاملی کارآفرینی

کارآفرینی‌ از ابتدای‌ خلقت‌ بشر و در تمام‌ طول زندگی‌ بشر حضور داشته‌ و مبنای ‌تحولات‌ و پیشرفت­های‌ بشری‌ بوده‌ می باشد‌. لیکن‌ تعاریف‌ زیاد و متنوعی‌ از آن‌ در سیر تاریخی‌ و طریقه تکامل کارآفرینی یاد شده ‌می باشد. ژوزف شومپیتر (1934) کارآفرینی را به عنوان نیروی بر هم زننده اقتصاد بکار برد و آن را تحت عنوان «تخریب خلاق» نامگذاری نمود. از نظر وی کارآفرین نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی می باشد و تأثیر کارآفرینی نوآوری یا ایجاد ترکیب های تازه از منابع می باشد. کارآفرینی شومپیتری شامل سه ویژگی اساسی می باشد. اول این که کارآفرینی از قبل قابل درک می باشد، اما نمی­توان با بکار بردن قوانین معمولی و با استنباط از حقایق موجود بطور علمی آن را پیش بینی نمود. دوم این که، کارآفرینی رویدادها و نتایج بلند مدت را شکل می­دهد و برای اینکه جایگاه­های مناسبی خلق کند، جایگاه­های اقتصادی و اجتماعی را تغییر می­دهد و سوم این که کثرت و تکرار رویدادهای کارآفرینانه به کیفیت نسبی نیروها، تصمیمات فرد، اقدامات و الگوهای رفتاری بستگی دارد (به نقل از تونی و لی[1]، 2001).

جفری‌ تیمونز[2] (1990) درخصوص‌ کارآفرینی‌ عنوان می­کند که کارآفرینی‌ خلق‌ و ایجاد بینشی‌ ارزشمند از هیچ‌ می باشد. کارآفرینی‌ فرآیند ایجاد و دستیابی‌ به‌ فرصت­ها و دنبال‌ کردن‌ آنها بدون‌ توجه‌ به ‌منابعی‌ می باشد‌ که‌ در حال‌ حاضر موجود می باشد‌. کارآفرینی‌ شامل‌، خلق‌ و توزیع‌ ارزش‌ و منافع‌ بین‌ افراد، گروه ها، سازمان­ها و جامعه‌ می‌باشد. ایکولز و نک[3] (1998) عقیده دارند، کارآفرینی فرآیندی می باشد که در محیط­ها و مجموعه­های مختلفی اتفاق می­افتد و طی آن تغییرات در سیستم اقتصادی از طریق نوآوری افرادی که به فرصت­های اقتصادی واکنش نشان می­دهند، رخ می­دهد که این باعث ایجاد ارزش فردی و اجتماعی خواهد گردید. دیکینز و فریل[4] (2002) کارآفرینی را ایجاد فعالیت اقتصادی جدید که مبتنی بر محصول یا خدمت جدید بوده و حداقل از نظر محصولات و خدمات تفاوت معنا‌داری با بقیه بازار دارد، می­دانند. بنیاد کافمن[5]، دیده‌بان جهانی کارآفرینی[6] و کنسرسیوم تحقیقات کارآفرینی[7] (2005) عقیده دارند که کارآفرینی فرایند ایجاد کسب و کار جدید می باشد. از دیدگاه هیسریچ، پیترز و شفرد[8] (2005) کارآفرینی عبارت می باشد از فرآیند ایجاد کالا یا ارایه خدمات جدید همراه با خطرپذیری و دریافت پاداش مالی. به گونه کلی کلین ترنر در تعریف جامع خود از کارآفرینی عنوان می­کند که کارآفرینی شامل فرایند جستجو و پیگیری فرصت و حداکثرسازی ارزش ناشی از آن می باشد (نقل در کوچ[9]، 2005).

تقریباً در همه تعاریف کارآفرینی، این توافق هست که کارآفرینی:

  1. پیشگام می باشد.
  2. ساز و کارهای اجتماعی و اقتصادی را برای تبدیل منابع و جایگاه ها به وضعیت عملی، سازماندهی یا سازماندهی مجدد می­کند.
  3. با مخاطره و شکست همراه می باشد.

سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی را به گونه کلی می‌توان به پنج دوره تقسیم نمود. در دوره اول که دوره زمانی قرون 15 و 16 میلادی را شامل می­گردد کارآفرین کسی می باشد که مسئولیت اجرای پروژه های بزرگ را بر عهده می­گیرد و کارآفرینان صاحبان پروژه­های بزرگ بودند. در دوره دوم که همزمان با قرن 17 میلادی بود، مفهوم کارآفرینی با اضافه شدن ویژگی دیگری با نام مخاطره پذیری شناخته گردید. در این دوره که همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده، کارآفرین به شخصی اطلاق می­گردید که در یک قرارداد پیمانکاری با دولت به مقصود ارائه خدمات یا تهیه محصولات مقرر وارد می­گردید. کانیلتون یکی از نخستین محققان حوزه کارآفرینی، فرد کارآفرین را کسی می­داند که منابع را با قیمت مشخص می‌خرد، روی آن فرآیندی را انجام می‌دهد و آن را به قیمت نامشخص و تضمین نشده می‌فروشد، از این جهت او فردی مخاطره پذیر می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

دوره سوم همزمان با قرون 18 و 19 میلادی و اوایل قرن بیستم می باشد. در این دوره کارآفرین از تأمین کنندگان سرمایه متمایز گردید. در دوره چهارم که دهه­های میانی قرن بیستم میلادی را شامل می­گردد، مفهوم نوآوری به عنوان یک جزء اصلی تعریف کارآفرینی تبدیل گردید. وظیفه کارآفرین اصلاح و متحول ساختن الگوی تولید به وسیله بهره­برداری از یک اختراع یا به گونه عمومی­تر یک امکان فنی امتحان نشده برای تولید یک کالا جدید یا تولید یک کالا قدیمی به روش جدید، بازگشایی منابع جدید برای دسترسی به مواد یا یک بازار جدید برای محصولات به وسیله تجدید سازمان­دهی یک صفت جدید می­باشد. از تعاریف برآمده از این دوره می توان موارد زیر را نام برد.

دوره پنجم دوران معاصر از سال 1980 تاکنون را در بر دارد. در این دوره همزمان با موج جدید ایجاد کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی و شناخته شدن کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این ساز و کار، توجه زیادی به این رشته جلب گردید. تا این زمان کارآفرینی فقط از دیدگاه محققان اقتصادی مورد مطالعه قرار می گرفت، اما در این دوره توجه جامعه شناسان و روان شناسان نیز به این رشته معطوف گردید (کردنائج و همکاران، 1386).

بحث تقسیم­بندی کارآفرینی در طی دوره های مختلف، تکامل چشم گیری داشته می باشد بطوری که انواع جدیدی از کارآفرینی در دوران­های مختلف به عرصه ظهور رسیده می باشد. مطالعات در زمینه کارآفرینی، معمولاً این واژه را در سه زمینه و قالب کلی زیر شکل می­دهد.

1- کارآفرینی در قالب افراد آزاد و غیر وابسته به سازمان (کارآفرینان شخصی، کارآفرینی مستقل).

2- کارآفرینی در قالب کارکنان سازمان (کارآفرینان سازمانی، کارآفرینی درون سازمانی).

3- کارآفرینی در قالب سازمان (سازمان کارآفرین، کارآفرینی سازمانی).

در پژوهش حاضر کارآفرینی در سطح سازمانی مورد مطالعه قرار می­گیرد، لذا در ادامه، به طرح دیدگاه­های مختلف درمورد مفهوم کارآفرینی سطح سازمان پرداخته می­گردد.

[1]Tony Fu & Lai Ya

[2] Jeffry Timmons

[3] Echols & Neck

[4] Deakins and Freel

[5] Kauffman

[6] Global Entrepreneurship Monitor (GEM)

[7] E.R. Consortium

[8] Hisrich, Peters & Shepherd

[9]  Coach

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1-4-1- هدف کلی

هدف کلی این پژوهش تعیین اثر عدم اطمینان محیطی بر سطح مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه بانک­های خصوصی در استان اصفهان می­باشد.

اهداف اختصاصی:

اهداف اختصاصی پژوهش حاضر به تبیین ذیل می­باشد:

  1. توصیف اندازه عدم اطمینان محیطی و ابعاد آن در بانک­های خصوصی استان اصفهان
  2. توصیف اندازه مشتری مداری و ابعاد آن در بانک­های خصوصی استان اصفهان
  3. توصیف اندازه گرایش کارآفرینانه و ابعاد آن در بانک­های خصوصی استان اصفهان
  4. تعیین اثر عدم اطمینان محیطی بر سطح مشتری مداری بانک­های خصوصی در استان اصفهان
  5. تعیین اثر عدم اطمینان محیطی بر سطح گرایش کارآفرینانه بانک­های خصوصی در استان اصفهان
  6. تعین اثر مشتری مداری بر سطح گرایش کارآفرینانه بانک­های خصوصی در استان اصفهان

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  مطالعه تأثیر شرایط محیطی بر مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه  با فرمت ورد